Sopockie molo

Molo w Sopocie nosi imię Jana Pawła II i jest to najdłuższe molo nad Morzem Bałtyckim. Część spacerowa ma dokładnie licząc 511,5 metra z tego aż 458 metrów wchodzi w głąb Zatoki Gdańskiej. W przypadku Sopotu jest to jedna z największych atrakcji miasta. W Głowicy mola jest zlokalizowana przystań morska Molo w Sopocie.

sopot-molo-residence-3Historia Mola w Sopocie

Pierwszy pomost w tym miejscu miał 31,5 metra i był zbudowany w 1827 roku przez Jerzego Haffnera. Następnie do końca wieku XIX molo zostało wydłużone do 150 metrów a już w roku 1910 mierzyło 315 metrów. Obecnie istniejące molo zbudowane zostało w 1928 roku. Przebudowany został wtedy również Skwer Kuracyjny. Była to największa przebudowa w historii molo. Okazją do tego było 25-lecie Sopotu oraz 100-lecie budowy pomostu. W latach 90-tych XX wieku do molo dobudowana została żelbetowa głowica, która miała odpowiadać za ochronę pomostu. Na początku wieku XXI przeprowadzone zostały prace konserwacyjne tegoż pomostu. Obiekt początkowo spełniał funkcję lokalnej przystani i dopiero po pewnym czasie po rozbudowie uzdrowiska uzyskał funkcję rekreacyjną. Z mola można podziwiać widok na Grand Hotel, Port Morski w Gdańsku oraz Kępę Redłowską. W 2005 roku w części mola przygotowana została przystań morska Molo w Sopocie. W lipcu 2011 roku firma Hydrobudowa wykonała tam również marinę dla jachtów na końcu pomostu. W okresie PRL w latach 1961-63 przed wejściem na molo funkcjonował klub muzyki młodzieżowej Non Stop.

Molo jako przystań

Początki żeglugi na tym terenie to rok 1888, gdy pojawiła się pierwsza regularna linia żeglugowa łącząca Sopor i Gdańsk. W roku 1922 Towarzystwo Żeglugi Morskiej Gryf Stworzyło linię żeglugową na trasie pomiędzy Gdańskiem – Sopotem – Gdynią oraz Puckiem i Helem, która była obsługiwana przez małe stateczki. Od roku 1929 Żegluga Polska pływała do Gdyni oraz na Hel z tego miejsca.

Molo jako portsopot_panorama

Molo zaczęło funkcjonować jako port szczególnie w okresie międzywojennym i była to przystań dla dużych pasażerskich statków. W rzeczywistości statki cumowały w pewnym oddaleniu od mola i pasażerowie byli tam dostarczani łodziami. Można było między innymi odnotować zawinięcie kilku jednostek o dużej wielkości, dlatego to funkcjonowanie molo jako portu było rzeczywistością a nie żadna wyimaginowaną sytuacją. Nawet jedna z poważnych jednostek Columbus była większa dwa razy niż duże Polskie jednostki, które regularnie pojawiały się w Gdyni tak jak Batory. W okresie międzywojennym obsługiwany był również serwis żeglugowy Prus Wschodnich. Rejsty obsługoweały jednostki takich armatorów jak Hapag z Hamburga czy Braeunlich ze Szczecina. Serwis został zlikwidowany, gdy do naszego kraju wkroczyli Niemcy.
Mieliśmy na molo również epizody z sezonu letniego z roku 1923, gdy molo wiele razy służyło jako przystań dla hydroplanów. Nie było można jednak postawić na regularną komunikację zwłaszcza większymi samolotami. W kwietniu 1925 roku władze miejskie wydzieliły do tego celu teren przy Łazienkach Południowych. Budynek odpraw celnych znajdował się nieopodal. Szczegółowe badania wykazały jednak, że są tam niekorzystne prądy morskie oraz mierze pozwoliłby by tylko na rzadko niezakłócany ruch lotniczy. Z tego powodu w maju 1925 przygotowana była osobna przystań dla hydroplanów na ternie Gdańśka – Pleniewa. Te epizody z lotami w Sopocie skończyły się już w 1927 roku.
Molo w naszym kraju jest miejscem kultowym co doskonale widać po tym jak wiele odbywa się tam imprez kulturalnych i jak często obrazki z molo pojawiają się między innymi w filmach czy serialach również tych najbardziej znanych i rozpoznawalnych.

Przystań morska Molo w Sopocie

Przystań morska stworzona została nie tak dawno przy molo w Sopocie. Składa się ona z sezonowej mariny dla jachtów oraz przystani pasażerskiej na głowicy mola. Na obszarze przystani znajduje się budynek bosmanatu z zapleczem sanitarnym. Przystań posiada miejsca dla 103 jachtów z tego mamy tam 40 miejsc dla większych łodzi o długości do 14 metrów oraz 63 miejsca dla łodzi do 10 metrów. Marian prowadzi działalność sezonowo pomiędzy kwietniem a październikiem. Przystań morska Molo ma sezonowe połączenie z Helem poprzez promy wodne, na przystani są również organizowane rejsy widokowe. Administratorem przystani jest Urząd Morski w Gdyni, który zajmuje się wszystkimi elementami zapewniającymi dostęp do przystani. Marina to pierwsza na takim wybrzeżu przystań komercyjna, która nie jest wspomagana przez samorząd. Budowa w 2005 roku okazała się wielkim sukcesem, ponieważ widać doskonale, że Marina funkcjonująca od 5 lat przyciąga duże zainteresowanie i stale widać przy niej wiele jachtów, a wiec miejsca są praktycznie nieustannie zajęte. To pokazuje, że to miejsce w kultowym turystycznie mieście, przy najważniejszym funkcjonującym tam punkcie było bardzo ważne i naprawdę dobrze się sprawdziło.